رژیم گیاهخواری

شاید فکر کنید که رژیم گیاهخواری عیچ عوارضی ندارد و برای بدن سودمند است. اما رژیم گیاهخواهری می تواند برای سلامت خطراتی ایجاد کند.

رژیم گیاهخواری و خطرات آن

رژیم های گیاه خواری ، رژیم هایی هستند که منبع اصلی تأمین مواد غذایی آنها منابع گیاهی است. برخی فرآورده های حیوانی نیز مجازند که اغلب شامل فرآورده های لبنی و تخم مرغ می شود اما گوشت به طور جدی در این رژیم ها ممنوع است. اما زمانی که صحبت از رژیم های گیاه خواری سرسخت است، هیچ گونه خوراکی حیوانی (گوشت، لبنیات، تخم مرغ) تحمل نمی شود.
بر اساس مطالعات محققان دریافتند که رژیم غذایی گیاهخواری مضراتی چون ریزش مو، کم خونی و افسردگی را به دنبال دارد.

رژیم گیاهخواری

خطرات رژیم گیاهخواری

بدون مصرف گوشت، خطر کمبود پروتئین وجود دارد. به یاد داریم که دریافت پروتئین بستگی به دو اسید آمینه (سازنده های اصلی پروتئین ها ) دارد که برخی آنها را ضروری می نامند، یعنی بدن خودش نمی تواند آنها را بسازد بنابراین باید مقدار کافی آن از مواد خوراکی بیرون تأمین شود.
کارشناسان به افرادی که به دلیل های گوناگون رژیم غذایی گیاه خواری دارند هشدار می دهند که مصرف سبزی و میوه به تنهایی می تواند سبب آسیب به پوست، احساس ضعف و خستگی مزمن، ریزش مو، بروز آکنه صورت، پوکی استخوان و بروز افسردگی در افراد شود.

یکی از پرطرفدارترین رژیم های غذایی برپایه میوه وسبزی های تازه، وگان است که افراد در آن هرنوع ماده ای که از پروتئین حیوانی به دست آمده است حتی مواد لبنی را حذف می کنند و تنها از میوه و سبزی های تازه، غله و حبوب و دانه های آجیل استفاده می کنند.

کارشناسان به ویژه دریافتند پروتئین حیوانی دارای ویتامین B12 است که ماده ای فوق العاده ضروری و مفید برای حفظ سیستم اعصاب مرکزی بدن و سلول های خونی است و در خوراکی هایی، چون تخم مرغ، ماهی، مرغ و پنیر وجود دارد همچنین مصرف بیش ازحد برخی موادغذایی به ویژه لوبیا می تواند سبب مشکل های گوارشی، نفخ و دل درد درگیاه خواران شود.

اکنون موج رژیم غذایی وگان یا گیاه خواری درآمریکا به شدت طرفدار پیدا کرده و 600 درصد افزایش یافته است و این می تواند درآینده سبب ابتلای افراد به بیماری های مختلف شود.

پژوهشگران دریافتند رعایت رژیم غذایی گیاه خواری دربازه های زمانی استاندارد، محدود و با مصرف تمامی گروه های غذایی مورد نظر می تواند سبب کاهش چربی خون، چاقی و دیابت نوع دو شود، اما استفاده ازاین رژیم غذایی برای بازه های زمانی طولانی می تواند فرد را درمعرض ابتلا به بیماری های مختلف قراردهد.

کمبود ویتامین B12 یکی از مهمترین مشکل هایی است که فرد گیاه خوار با آن مواجه می شود، زیرا بدن این ویتامین را تولید نمی کند و همچنین به دلیل محلول بودن این ویتامین در آب، B12 به وسیله ادرار ازبدن دفع می شود به همین دلیل کسب آن از منبع های خارجی مانند پروتئین های حیوانی برای سلامت بدن ضروری است.

کاهش میزان ویتامین B12 سبب افسردگی، افت توان حافظه و بروز کم خونی درافراد می شود، بروز مشکل درناحیه صورت و مو ها نیز به دلیل کاهش دریافت پروتئین در گیاه خواران بسیارشایع است، ریزش مو و کم پشتی، بروز آکنه، زرد شدن رنگ پوست و شکنندگی ناخن های دست و پا ازجمله این موارد هستند.

در زنجیره غذایی روزانه مردان به 65 گرم و زنان به 55 گرم پروتئین حیوانی نیاز دارند و استفاده از پروتئین های گیاهی نمی تواند به طور کامل نیاز بدن را تامین کند همچنین افراد گیاه خوار برای کسب انرژی و جلوگیری از احساس ضعف و خستگی از مقدار بیشتری کربوهیدرات تصفیه شده استفاده می کنند که در دراز مدت می تواند سبب ابتلای آن ها به دیابت شود.

مشخصات

دانـــــلود

برچسب ها

مطالب پیشنهادی ما

دیدگاه های شما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

%u0637%u0631%u0627%u062D%u06CC %u0633%u0627%u06CC%u062A
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلافروش ویلا